Zwangerschap

Zwangerschap en mondgezondheid

Tijdens de zwangerschap kunnen zich mondproblemen voordoen als gevolg van de veranderende hormoonhuishouding. Onder invloed van zwangerschapshormonen wordt de groei van bepaalde bacteriën gestimuleerd. Hierdoor heeft u meer kans op het krijgen van tandvleesontstekingen.

Voorzorgsmaatregelen bij zwangerschap
Met een juiste gebitsverzorging hoeft uw gebit niet te lijden onder de zwangerschap. Eigenlijk is het een kwestie van zorgvuldig blijven poetsen, tweemaal per dag. Houd ook de ruimten tussen de tanden en kiezen goed schoon met ragers, flossdraad of tandenstokers. De verleiding is misschien groot om tandvlees dat bloedt (en dus ontstoken is) te ontzien. Bezoek zo nodig Praktijk De Brink een keer extra als u vragen heeft. Wij kijken hoe het met de conditie van uw tandvlees gesteld is en indien nodig reinigen wij uw gebit uitgereid.

Misselijk? Overgeven? Niet meteen poetsen!
Vaak gaat een zwangerschap gepaard met misselijkheid. In geval van misselijkheid is het verleidelijk om de achterste kiezen niet te poetsen. Houd deze plekken extra goed schoon. Een tandenborstel met een kleine kop is bij misselijkheid beter te verdragen. Sommige vrouwen zijn echter zo misselijk dat ze regelmatig overgeven. De verleiding is groot om direct daarna uw tanden te poetsen om die vieze smaak in uw mond kwijt te raken. Toch kunt u dat beter niet doen, want maagzuur tast het tandglazuur aan. Ook hebben de borstel en de tandpasta een schurende werking. Als u direct na het overgeven uw tanden poetst, poetst u gemakkelijk het tandglazuur weg. Spoel uw mond liever met water of een mondspoelmiddel.

Let op: overdreven of verkeerd gebruik van hulpmiddelen bij de mondhygiëne kan schade veroorzaken aan tanden en tandvlees.