Aanslag en verkleuring

Aanslag of verkleurde tanden?

De kleur van tanden en kiezen is bij iedereen verschillend. De een heeft van nature witte tanden. Bij de ander zijn ze iets geler. Tanden hebben sowieso niet allemaal dezelfde kleur. Soms wijkt de kleur van een enkele tand sterk af van de overige tanden. Tanden en kiezen verkleuren door veranderingen aan het tand- of kiesoppervlak (uitwendige verkleuringen) en verkleuringen in het tandbeen en glazuur (inwendige verkleuringen). Deze verkleuringen kunnen de mondhygiënistes van Praktijk De Brink meestal verhelpen.

Hoe ontstaan verkleurde tanden?
Uitwendige verkleuringen ontstaan doordat kleurstoffen uit voedings- en genotmiddelen in de tandplak (het wit-gelige laagje op tanden en kiezen) dringen. Dit gebeurt onder andere door het drinken van koffie, thee en rode wijn. Ook roken is een oorzaak van verkleuringen.

Inwendige verkleuringen ontstaan door verschillende redenen. Bijvoorbeeld door een val of een harde klap op de tand, sterft uw tandzenuw en dit veroorzaakt de verkleuring. Of uw glazuurlaag wordt dunner en de laag tandbeen dikker door het verouderingsproces. Er komen barsten in het dunnere glazuur. Daardoor dringen kleurstoffen uit voedings- en genotmiddelen makkelijker in de tand door. Een derde oorzaak is een grijze of zwarte vulling in uw tand of kies. Hierdoor heeft deze een andere kleur dan uw overige tanden en kiezen. Als laatste zijn er bandvormige of vlekachtige verkleuringen door ontwikkelingsstoornissen in het begin van een tand of het gebruik van geneesmiddelen op jonge leeftijd.