Naar de inhoudNaar de footer

Veelgestelde vragen

Een bezoek aan de mondhygiënist en of paro-preventie assistent is belangrijk voor het behoud van een gezonde mond. U kunt bij ons terecht bij klachten zoals tandsteen, bloedend tandvlees, gevoelige tanden of een slechte adem, maar ook voor advies over mondverzorging, beugels of gebitsbeschermers.

Wij helpen niet alleen bij het behandelen van problemen, maar juist ook bij het voorkomen ervan, zoals het ontstaan van gaatjes en tandvleesproblemen. Voor kinderen tot 18 jaar wordt mondzorg meestal vergoed vanuit de basisverzekering.

Onze werkzaamheden bestaan onder andere uit:

  • Het geven van uitgebreide voorlichting over het ontstaan van gaatjes en tandvleesaandoeningen gingivitis en parodontitis.
  • Het uitvoeren van een hoogwaardige gebitsreiniging, waarbij tandplaque, tandsteen en aanslag worden verwijderd, zowel boven als onder het tandvlees.
  • Het geven van uitgebreide voorlichting over gebitsverzorging en het effect van voedingsgewoonten, roken en afwijkend mondgedrag zoals duimen op het gebit.
  • Het uitvoeren van preventieve behandelingen waaronder het aanbrengen van gebitsbeschermende middelen, zoals fluoride.
  • Het geven van voorlichting en instructies over gebitsverzorging, zoals het gebruik van tandenstokers, ragers en mondspoelmiddelen.
  • Het aanbrengen van een ‘laklaag’ op (pas doorgebroken) tanden en/of kiezen.
  • Het polijsten en bijwerken van vullingen.
  • Het afnemen van een bacteriologische onderzoek voor de kweek.
  • Het bepalen hoe patiënten hun hele leven lang een gezonde, schone mond hebben en houden!

Daarnaast is in de Wet BIG geregeld dat de mondhygiënist, na overleg met de tandarts, verdoving mag toepassen.

Tijdens uw eerste afspraak bespreken we uw gezondheidsvragenlijst om rekening te houden met uw algemene gezondheid. Daarna doen we een mondonderzoek en beoordelen we de conditie van uw tandvlees.

Op basis van deze bevindingen stellen we samen een behandelplan op. We nemen de kosten met u door en geven indien gewenst een begroting mee. Tot slot ontvangt u uitgebreide instructies voor een optimale mondhygiëne.

Een gezonde mond begint bij een goede dagelijkse verzorging. Poets twee keer per dag met fluoride houdende tandpasta en maak ook de ruimtes tussen uw tanden schoon met tandenstokers, ragers of flosdraad.

Daarnaast zijn een gezonde leefstijl, het beperken van suikers en stoppen met roken belangrijke factoren. Tijdens uw bezoek aan onze praktijk helpen wij u met professionele reiniging, controles en persoonlijk advies om uw mond gezond te houden.

Praktijk De Brink Wieringerwerf en Praktijk De Brink Julianadorp zijn allebei gelegen op de begane grond en gelijkvloers. Hierdoor hebben rolstoelgebruikers en mensen met een handicap toegang tot de praktijk.

Eveneens is er de mogelijkheid een rolstoelbus voor de deur van de praktijk te parkeren. Beiden praktijken hebben een invalide parkeerplek voor de deur.

Blindengeleidehonden zijn van harte welkom in onze praktijk.

U kunt wijzigingen doorgeven tijdens uw eerstvolgende bezoek, per e-mail of aan de balie.

Indien u als patiënt om bepaalde redenen niet tevreden bent over uw behandeling, adviseren wij u dit te bespreken met uw mondhygiënist. Indien dit voor u niet tot de gewenste oplossing leidt kunt u een klacht bij ons indienen. Onze receptionistes zijn in het bezit van klachtenformulieren. Zij kunnen voor u de klacht invoeren of u kunt het klachtenformulier thuis invullen en aan ons retourneren.

Informatie van Postbus 51 over klachten:
Gesprek met mondhygiënist
Vraag om een verhelderend gesprek met uw mondhygiënist. Meestal lost dit al veel vragen op. U kunt aangeven wat u onduidelijk vindt. En de mondhygiënist kan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor de mondhygiënist belangrijk te weten, dat u een probleem heeft. U kunt dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing;

Klachtencommissie
U kunt een klacht indienen bij de klachtencommissie waarbij uw mondhygiënist is aangesloten, het Kwaliteitsregister Mondhygiënisten (KRM)

Advies
U kunt advies en ondersteuning krijgen bij de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM)

Annuleren van de afspraak bij Mondhygiënistenpraktijk De Brink

Om onze agenda efficiënt te plannen en andere patiënten tijdig te kunnen helpen, hanteren wij de volgende richtlijnen:

  • Afspraken dienen minimaal 24 uur van tevoren te worden geannuleerd.
  • Annuleren kan telefonisch of per e-mail.
  • Bij niet of te laat annuleren zijn wij genoodzaakt om kosten in rekening te brengen.
  • De hoogte van het tarief is afhankelijk van de tijd die voor u is gereserveerd.
  • Deze kosten worden niet vergoed door uw zorgverzekeraar.
  • Uiteraard kijken wij altijd naar de omstandigheden; wij proberen hierin billijkheid en begrip te tonen.

 

 

Soms bezoeken we ook patiënten die niet (meer) naar de praktijk kunnen komen, bijvoorbeeld in een zorginstelling. Met onze mobiele behandelunit kunnen we dan op locatie mondzorg bieden. Zo krijgt jij of je naaste de juiste zorg, zonder te hoeven reizen.

Benieuwd hoe dat werkt? Lees meer op de pagina ‘Op locatie‘.

Praktijk De Brink wijdt zich volledig aan preventie en de behandeling van tandvleesproblemen. Wij hebben één belang: samen met u ervoor zorgen dat u gebitsproblemen voorkomt en uw tandvlees gezond blijft.

Onze duidelijke focus maakt dat we specialist zijn op het gebied van preventie.

Een mondhygiënist is er voor opgeleid om de facetten van een periodieke controle uit te voeren. De mondhygiënist herkent gaatjes en beoordeelt nauwkeurig de gezondheid van uw tandvlees.

Naast het bezoeken van de mondhygiënistes bij Praktijk De Brink, adviseren wij u minimaal een keer per jaar de tandarts te bezoeken voor een periodieke controle. U krijgt daarmee in feite een dubbele check van uw gebit en tandvlees.

Zeker! De vrije keuze voor een zorgverlener is een recht van de patiënt. Omdat er veel verschillen zijn tussen de praktijken is het raadzaam een bewuste keuze te maken voor een zorgverlener die het beste bij u past.

Nee, dat heeft u niet. Sinds 2006 heeft u voor een bezoek aan de mondhygiënist geen verwijzing nodig van uw tandarts. Het staat u helemaal vrij zelf een afspraak te maken voor een behandeling bij Praktijk De Brink.

Natuurlijk blijft het mogelijk dat u van uw tandarts het advies krijgt een mondhygiënist te bezoeken.

Voor preventieve mondzorg kunt u rekenen op een deskundig team: de mondhygiënist en de paro-preventieassistent verzorgen de reiniging en begeleiding om gebitsproblemen te voorkomen.

Heeft u toch klachten of tandheelkundige problemen, dan staat de tandarts voor u klaar. Zo ontvangt u altijd de juiste zorg van de juiste specialist.

Ja, dat kan. Als u bij uw vorige mondhygiënist uw dossier opvraagt en meeneemt naar de eerste afspraak bij Praktijk De Brink, dan kunnen wij het behandelplan probleemloos voort zetten.

Nee, mondhygiënisten zijn er voor iedereen. Een mondhygiënist heeft een HBO studie doorlopen waarbij preventie, het voorkomen van gebitsproblemen en het gezond houden van tandvlees, centraal staan. Preventie is dan ook het wettelijke deskundigheidsgebied van de mondhygiënist (wet BIG).

De mondhygiënistes van Praktijk De Brink zijn er voor iedereen, want van jong tot oud heeft u recht om samen met een specialist te werken aan het voorkomen van gebitsproblemen.

Twee locaties, één vertrouwde praktijk

Neem contact met ons op

Heb je vragen of wil je een afspraak plannen? Neem direct contact op met de locatie bij jou in de buurt — we helpen je graag verder.